Publicat de: ANBCC | Februarie 28, 2012

Răvaș către Ministrul Transporturilor – CFR nu vrea, nu știe sau nu poate să acceseze structurale

Problema pasajului de la Câmpia Turzii a rămas ce-a fost: o problemă. O problemă a cetățeanului, desigur. CFR a declarat cuminte cum că nu știe, nu poate sau nu vrea să acceseze fonduri structurale. Să facă primăria!!! Să mai zicem că sunt acele fonduri structurale  (POS Transport) care nu prea au fost absorbite? Să zicem că CFR e singura entitate care poate demara lucrări care au legătură cu calea ferată  și că pe axa pe care noi o recomandam, ca să nu se plângă de lipsă de fonduri, cheltuielile se ramburesează 100%? Nu mai zicem nimic. Cititi mai jos scrisoarea, cu tot cu anexe:

Către: Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Domnului Alexandru Nazare, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii

CC: Guvernul României, Domnului Mihai-Răzvan Ungureanu, Prim-Ministru

CC: Ministerul Afacerilor Europene, Domnului Leonard Orban, Ministrul Afacerilor Europene

CC: Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Autoritatea de Management POS-T, Domnului Alexandru Șerban Cucu, Director General, Coodonatorul Autorității  de Management POS-T

CC: Compania Națională de Căi Ferate “CFR”- S.A., Domnului Ioan Pintea, Director General Adjunct Tehnic

Ref: Semnalarea refuzului CNCF CFR SA de a accesa Fonduri Structurale dedicate pentru rezolvarea unei probleme sesizate de către o comunitate locală

Stimate domnule Ministru Alexandru Nazare,

Dorim să vă aducem la cunoștință refuzul, neconcordant cu direcțiile strategice guvernamentale, al Companiei Naționale de Căi Ferate ”CFR” S.A. cu privire la accesarea Fondurilor Structurale dedicate prin intermediul Programului Operațional Sectorial Transport.

În cadrul unui proiect de dezvoltare comunitară implementat de către Asociația Națională a Birourilor de Consiliere pentru Cetățeni (ANBCC) în parteneriat cu Asociația pentru Protecția Consumatorului (APC) din Câmpia Turzii am identificat o problemă gravă la nivelul comunității locale. Cartierul Șarât al Câmpiei Turzii este izolat de restul orașului prin liniile de cale ferată. Există un singur drum ocolitor, prevăzut cu barieră, însă fără trotuar. De aceea, pietonii sunt obligați la un ocol de 3 km pentru a traversa liniile de cale ferată pe la barieră. Din păcate practica frecventă din partea locuitorilor acestui cartier este de traversa  liniile de cale ferată prin locuri nepermise, punându-și astfel viața în pericol.

Date fiind riscurile la care sunt supuși locuitorii cartierului Șarât, în urma dezbaterilor cu cetățenii am identificat soluții conforme cu nevoile reale ale acestora. În acest sens, în cadrul unei dezbateri publice care a avut loc la Primăria Câmpia Turzii și la care a participat și un reprezentant al CFR Cluj, am recomandat ca și sursă de finanțare Programul Operațional Sectorial Transport (POS-T), Axa prioritară 3 – Modernizarea sectorului de transport în scopul îmbunătățirii protecției mediului, a sănătății umane și a siguranței pasagerilor, Domeniul major de intervenție (DMI) 3.2 – Îmbunătățirea siguranței traficului pe toate modurile de transport[1]. Așa cum este precizat în Ghidul Solicitantului aferent POS-T, DMI 3.2 este destinat asigurării standardelor europene de securitate și siguranță pe toate modurile de transport și include, chiar în exemplele din Ghidul Solicitantului de la pagina 52, construcția de pasaje subterane. Întrucât CFR este solicitantul eligibil, dar și principalul responsabil vis-a-vis de infrastructura feroviară, am solicitat deschis, cu susținerea cetățenilor cartierului Șarât din Câmpia Turzii, pregătirea de către CFR, a unui proiect în acest sens. Solicitarea oficială a fost transmisă de către Primăria Câmpia Turzii către Regionala Cluj CFR. Aceasta din urmă a înaintat solicitarea către CNCF CFR SA București.

Răspunsul final al CNCF CFR SA București, transmis către Primăria Câmpia Turzii, denotă o cunoaștere limitată a posibilităților de finanțare oferite prin Instrumentele Structurale. Această unitate aflată sub autoritatea Ministerului pe care îl conduceți ne transmite, referitor la solicitarea de a analiza posibilitatea de finanțare a construcției unui pasaj subteran, că aceasta:

”Trebuie să fie bine argumentată din punct de vedere al oportunității în primul rând, în raport cu pachetul de priorități al CNCF CFR SA. În al doilea rând trebuie să se aibă în vedere eligibilitatea cheltuielillor, ținând cont și de faptul că până în prezent CNCF CFR SA nu a implementat o investiție de acest gen în calitate de beneficiar.” (Textul integral al corespondenței cu CNCF CFR SA poate fi consultat în ANEXA 1)

Este profund îngrijorătoare superficialitatea cu care a fost tratată solicitarea Primăriei Municipiului Câmpia Turzii de către CNCF CFR SA București, unitate aflată sub autoritatea Ministerului pe care îl conduceți. Considerăm că, în contextul în care creșterea capacității de absorbție a Fondurilor Europene reprezintă una dintre prioritățile guvernamentale și în condițiile în care CNCF CFR SA este potențială beneficiară a POS-T, neasumarea responsabilității elaborării unei cereri de finanțare de către această entitate denotă incapacitate a CNCF CFR SA de solicitare și, pe cale de consecință, de gestionare a Fondurilor care îi sunt destinate.

De asemenea, apreciem că răspunsul CNCF CFR SA ridică semne de întrebare cu privire la accesarea oportunităților de finanțare de care dispune. Aceasta pentru că în cadrul Programului Operațional Sectorial Transport încă există resurse financiare pentru această perioadă de programare. Adițional, în cadrul POS-T, DMI 3.2, CNCF CFR SA este beneficiar eligibil, numărându-se printre cele patru entități care pot accesa fondurile în valoare orientativă de aproximativ 270 de milioane de Euro. Mai mult, CNCF CFR SA dispune de exclusivitate în vederea îmbunătățirii siguranței traficului pe căile ferate, iar contribuția proprie a entității este de 0% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile.

Având în vedere cele de mai sus, am estimat oportun a vă aduce la cunoștință reacția CNCF CFR SA București față de nevoile unei comunități locale, în condițiile existenței potențiale a resurselor financiare. Dat fiind că entitatea antemenționată funcționează sub autoritatea Ministerului pe care îl conduceți, considerăm necesară o poziție a Ministerul Transporturilor și Infrastructurii față de situația prezentată în cele de mai sus.

În concluzie, așteptăm cu interes poziția dumneavoastră față de situația prezentată.

Cu deosebită considerație,

Ioan Tănase – Director ANBCC

Aurel Ilea – Președinte APC Câmpia Turzii

Găsiți aici și răspunsurile CFR: Raspunsuri_CFR

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: